Wat is hyperpigmentatie?

Hyperpigmentatie is een conditie waarbij de huid meer pigment bevat dan normaal. Dit kan komen door een toename van pigmentcellen of een hogere pigmentproductie. Het kan aangeboren zijn of later ontstaan en varieert van lichte, kleine vlekjes tot grote, donkere vlekken. De hyperpigmentatie kan zich voordoen in de bovenste laag van de huid (epidermis), dieper in de huid (dermis), of in beide lagen.

Hoe ontstaat hyperpigmentatie?

• De belangrijkste oorzaak van hyperpigmentatie is blootstelling aan de zon. Zonlicht stimuleert de aanmaak van melanine in de huid, wat fungeert als natuurlijke bescherming tegen schadelijke UV-straling. Dit zorgt ervoor dat de huid bruin wordt in de zon. Echter, overmatige blootstelling aan de zon kan dit proces verstoren, wat leidt tot hyperpigmentatie. Wanneer pigmentvlekken zich ontwikkelen, kan verdere blootstelling aan de zon hun verschijning verergeren. Sproeten, ouderdomsvlekken, melasma en post-inflammatoire pigmentatie kunnen allemaal donkerder worden door zonblootstelling.
  • Een specifieke vorm van hyperpigmentatie, bekend als ‘zwangerschapsmasker’ of ‘melasma’, wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door hormonale invloeden. Dit komt vooral voor bij vrouwen, omdat de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron de overproductie van melanine stimuleren wanneer de huid aan de zon wordt blootgesteld.
  • Het gebruik van anticonceptiepillen kan ook melasma veroorzaken. Dit wordt vaak geassocieerd met zwangere vrouwen, vandaar de term ‘zwangerschapsmasker’.
  • Hyperpigmentatie kan ook worden veroorzaakt door medicatie en cosmetische producten.
  • Andere oorzaken van hyperpigmentatie zijn ziekten zoals auto-immuunziekten, maag/darmproblemen, metabole afwijkingen en tekorten aan bepaalde vitaminen. Bovendien kan hyperpigmentatie een bijwerking zijn van specifieke hormonale behandelingen, chemotherapie, antibiotica en diverse andere medicijnen.

Verschillende vormen van hyperpigmentatie

Er zijn verschillende soorten hyperpigmentatie, waaronder:

• Cafe-au-lait vlekken
  • Algemene hyperpigmentatie
  • Melasma
  • Lentigo solaris
  • Poikyloderma van Civatte
  • Postinflammatoire hyperpigmentatie
  • Sproeten
  • Vitiligo
  • Zonschade

Hoe kan hyperpigmentatie behandeld worden?

De behandeling van hyperpigmentatie is complex door variaties in pigmentdiepte en hormonale invloeden. Novo Skin Clinic kan helpen het pigment te verminderen, maar de onderliggende oorzaak niet aanpakken. Omdat het vaak een chronische aandoening is, blijft onderhoud nodig. Behandelingsopties omvatten:

• Peeling Dermaquest
  • Skintech Happy Peel
  • Dermapen in combinatie met meso.prof
  • c.prof 210 depigmentation solution
  • Camouflagetherapie met Lycogel

Voor het ondersteunen en voortzetten van het resultaat wordt geadviseerd om thuis goede huidverzorging toe te passen. Novo Skin Clinic biedt cosmeceuticals van hoge kwaliteit.

Adviezen en nazorg

• Vermijd zonlicht en zonnebanken om pigmentvlekken te voorkomen. Gebruik een zonnebrandcrème met SPF 30 of 50 en breng deze elke 2 uur opnieuw aan bij blootstelling aan zonlicht.
  • Verzorg je huid met de juiste producten. Gebruik bij hyperpigmentatie een speciaal daarvoor bestemde productlijn. Je huidtherapeut kan hierover advies geven.
  • Vermijd het uitknijpen of krabben aan puistjes.